Taiteilijat O
fi en sv

Ornamon Teosmyynti 2019 - Taiteilijat O:n jäsenet näyttelyssä

Taiteilijat O ry:n varapuheenjohtaja | 11.03.2019

• • •

Teksti: Reetta Hiltunen

Helsingin Kaapelitehtaan Puristamoon on koottu jälleen loistava kokoonpano uniikkia designia ja taidetta. Mukana persoonallisia ja innovatiivisia teoksia; materiaalilähtöisestä luomisesta perinteisiin maalaustekniikoihin. 

 

Vierailin tapahtumassa kertaalleen sunnuntai iltapäivänä. Väkeä paikalla oli runsaasti. Lukuisat teokset ovat löytäneet uuden omistajan jo näyttelyn alkumetreillä. Taiteilijat O:n edustajana minua tietenkin kiinnostaa mitä inspiroivaa taiteilijat O:n jäsenet ovat näyttelyyn toimittaneet. Siispä Taiteilijat O:n jäsen, laita s-postia: taiteilijat.o.ry@gmail.com, otsikolla: Blogi Teos19, jos haluat näyttelyssä olevan teoksesi lyhyellä esittelyllä Taiteilijat O:n blogiin. Blogissa julkaistaan noin 4 taiteilijaa, joten toimi ripeästi, jatkan koostetta tämän viikon aikana. Alla Taiteilijat O:n hallituksen jäsenet esittelevät omia näyttelyssä mukana olevia teoksiaan.

* Mukaan blogiin on nyt lisätty 4 nopeiten vastannutta Taiteilijat O:n jäsentä, joiden teoksia esillä Ornamon Teosmyynti 2019 näyttelyssä. Kiitos osallistujille! 

 

ANNA HACKMAN 

Minulla on kolme työtä OTM:ssä. Yksi on ”Riff Raff Paradise” (riff raff tarkoittaa englannin kielellä kamaa, roinaa). Työ on kommentti kaikelle roskalle ja tavaralle joka ympäröi meitä. Maailmassa valmistetaan hirveitä määriä turhaa tavaraa miettimättä sen lopullista kohtaloa. Luontoa kuormitetaan yhä enemmän maailman voimavarojen hiipuessa. Työni on pieni muistutus siitä, että ihan kaikki ei ole katoavaista, ainakaan lähiaikoina.

Anna Hackman: Riff Raff Paradise, 2019 (posliini, nylon naru, metalli). Kuva: Anna Hackman.

 

REETTA HILTUNEN

Mukana näyttelyssä on ruiskuväri maalauksiani paperille. Perinteisen menetelmän käyttö on haasteellista ja aikavievää, mutta palkitsevaa; vain kädenjälki tuottaa toivotun lopputuloksen. Teoksistani on aina olemassa käsintehty maalaus, joita jatkojalostan usein osaksi painokuviointeja. Esimerkiksi Mandare Un Bacio-teoksen (suomeksi lentosuukko) suukoista olen luonut painokuviointeja muun muassa tekstiileihin.

Maalaukseni tulkitsevat onnea; onnen vertauskuvia. Mandare Un Bacio-lentosuukkoja lähettävän daamin elekieli symboloi muun muassa rakkautta, välittämisen elettä, tervehdystä jne. Särkynyttä hajuvesipulloa kannatteleva Brokenhearted-figuuri vastakohtaisesti sydänsurua. Esteettisen kauniit taulupinnat haastavat katsojan tulkitsemaan teoksia. Tarkoitusperät avautuvat teosten runsaan symboliikan kautta.

Reetta Hiltunen: Brokenhearted, 2018 (maalaus 100% puuvilla paperille). Kuva: Reetta Hiltunen

 

PIIA LIESTE

Piia Liesteen teokset saavat usein lähtökohtansa taidehistoriasta ja urbaaneista sotketuista pinnoista. Tägit, graffitit ja kaupunkiympäristöjen pintarakenteet  kääntyvät saven kielelle, kolmiuloitteisiksi viivoiksi ja sormien painamiksi jäljiksi sekä lasitteiden välisiksi reaktioiksi. 

Piia Lieste: Bubblegum nude (1-6), 2018 (kivitavara, lasite, liete). Kuva: Piia Lieste.

 

HEIDI AULIKKI PUUMALAINEN

Thought Bubbles / Ajatuskuplat teossarjat ovat hetkiä dreijan äärellä. Ajatuksia ympäröivästä luonnosta ja maailman menosta.

Heidi Aulikki Puumalainen: Thought Bubbles 1-45, Kökar & Helsinki 2018. Kuva: Heidi Aulikki Puumalainen.

 

Näyttelyn galleristi Clarice Finell (myös Taiteilijat O:n jäsen) installoi Arni Aromaan uusia teoksia esille. Ostaja saa näyttelyssä teoksen heti mukaansa. Kuva: Reetta Hiltunen.                                       

Taiteilijat O:n jäseniä näyttelyssä

 

AINO FAVÉN

Kuinkas sitten kävikään on monien tarinoiden teos. Sen kaikki osat on leikattu käytetyistä muovipulloista ja -pakkauksista. Ne ovat sisältäneet shampoota, hoitoaineita, pesuaineita, voiteita, tuulilasin pesunesteitä, virvoitusjuomia, saippuaa. Aloitin työn keräämällä ja ottamalla talteen kaikenlaisia mahdollisia pakkauksia. Pesin, poistin etiketit, leikkasin soikioita, sitten sommittelin ja etsin niistä syntyvää maisemaa. Ompelin soikioita yhteen, purin ja ompelin taas uudelleen. Kiinnitin huomioni siihen, miten kohta pois heitettäviä pakkauksia varten on kehitelty mitä kauneimpia materiaaleja, helmiäispintoja, läpikuultavuutta ja värejä.  Pakkaukset kaupan hyllyillä houkuttelevat ulkonäöllään ostajaa. Minäkin pyrin esteettisyyteen ja kauniiseen lopputulokseen. Kun työstän hylättyä tavaraa ja roskaa, muuttuu se oudolla tavalla arvokkaaksi, jopa korvaamattomaksi. Löydän aarteita: vedessä ja auringossa vuosia ollut kanisteri, joka on menettänyt suurimman osan punaisesta väristään, mutta muuttunut maalaukseksi. Teos leijuu seinän edessä ja valaistuna luo eri värisiä varjoja ja syvyyttä seinään. Haluan häivyttää materiaalien arkisuutta, mutta toivon, että katsoja tunnistaa ja löytää  lähemmässä tarkastelussa tuttuja asioita jokapäiväisestä elämästä. 

Aino Favén: Kuinkas sitten kävikään. Kuva: Aino Favén.

 

EVELIINA HARDI 

Teoksissani olen käyttänyt materiaalina kangasta, jota käsittelen kaavoittamalla, ompelemalla, värjäämällä ja maalaamalla. Tekoprosessi on hidas, mutta minulle se on matka tuntemattomaan, jossa palkintona on joskus valmis teos. Ilmaston lämpenemiseen liittyvä ilmakehän energian lisääntyminen ja sen seurauksena yleistyvät säätilojen ääri-ilmiöt ja sademäärien kasvu ovat inspiroineet minua Umbrella Sea ja Turn Lines teoksissa. Minua kiinnostaa muutos, mitä se on, miltä se tuntuu ja mitä muutoksesta voi syntyä.

Eveliina Hardi: Umbrella Sea 2. Kuva: Eveliina Hardi.

 

RIITTA TALONPOIKA

Riitta Talonpoika haluaa työllään palauttaa saven takaisin juurilleen, sillä saviraaka-aineet valmistetaan useista kivilaaduista. Oleellisinta Talonpojan työssä on ajatusleikin siirto ja suora kosketus rajattomien mahdollisuuksien materiaaliin: saveen. Polton jälkeisellä hionnalla tavoitellaan pintoihin sileyttä, jonka voi löytää meren hiomista kivissä. Kaamos kivillä haluan antaa havainnollisen esimerkin siitä, miten keramiikalla on oma äänimaailma ja miten savella ilmaisen luonnosta tekemiäni havaintoja. Materiaalivalinnat olen tehnyt tietoisena savilaatujen monivivahteisuudesta, kun ne on saatettu keramiikaksi polttoprosessin välityksellä. Työ on matka saattaa idea konkreettisesti havaittavaksi ja koettavaksi osaksi todellisuutta.

Riitta Talonpoika: Kaamos kivet, 2018. Kuva: Riitta Talonpoika.

 

MARIKA VISKARI

Minulla on Teosmyynnissä 3 teostani. Silence-teos on akustinen maalaus, 120 cm x 60 cm. Se on maalattu akryylivärein Konton pintaturpeesta valmistetulle akustiikkalevylle. Akustinen maalaus on haastava valmistettava, koska maalaustyyli eikä itse maali saa häiritä akustiikka ominaisuuksia. Silence-teos kuvaa hiljaisuutta myös aihemaailmaltaan. Höyhenet tuntuvat leijuvan rivissään täysin painottomina ja äänettöminä. Harmaita sävyjä on lukuisia ja häivähdys vaalenpunaista herättää lämmön tunteen mustavalkeaan asetelmaan.

Marika Viskari: Silence. Kuva: Marika Viskari.

 

Uniikkia designia eri tekniikoilla | Unik design i olika tekniker 9.–17.3. ́19

Kaapelitehdas, Puristamo
Tallberginkatu 1 C Helsinki
Avoinna arkisin klo 12–18, la–su 11–17. Vapaa pääsy

Kabelfabriken, Puristamo
Tallbergsgatan 1 C Helsingfors
Öppet vardagar kl. 12–18, lö–sö kl. 11–17. Fritt inträde

Galleristi Clarice Finellin opastetut kierrokset | Gallerist Clarice Finells guidade rundturer, ke 13.3., su 17.3. Suomeksi klo 12 | På svenska kl. 14.

ornamo.fi | finnishdesigners.fi | #teosmyynti19

 

 

 

 

Blogikirjoitusten kirvoittamia ajatuksia voi jakaa ja keskustelua jatkaa Taiteilijat O:n Facebook-sivuilla.